Toegankelijkheid
Zorginstituut Nederland wil dat iedereen de websites van het Zorginstituut goed kan gebruiken. Komt u toch een pagina tegen die niet toegankelijk is? Dan kunt u dit aan ons melden.
Wat is een toegankelijke website?
Een toegankelijke website is voor alle doelgroepen beter te gebruiken. Daarom staat in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid dat overheidssites moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen zoals vastgelegd in EN 301 549/WCAG 2.1 en daarover verantwoording moeten afleggen in een gepubliceerde toegankelijkheidsverklaring.
Borgen toegankelijkheid
Wij zorgen ervoor dat onze websites toegankelijk zijn. We nemen hiervoor maatregelen in ons dagelijkse werk:
- Toegankelijkheid ‘by design’: toegankelijkheid is vanaf de start onderdeel van alle stappen in het ontwerp-, bouw en redactionele proces van onze website.
- Onderzoek: onafhankelijke deskundigen toetsen regelmatig (onderdelen van) de website op toegankelijkheid. Zowel voor de functioneel-technische onderdelen als de redactionele aspecten. Gevonden knelpunten lossen wij op.
- Kennis medewerkers: onze medewerkers houden hun kennis over toegankelijkheid op peil en passen dit toe waar nodig.
Toegankelijkheidsverklaring
De websites van Zorginstituut Nederland voldoen gedeeltelijk aan de eisen op het gebied van toegankelijkheid. In onze verklaring van Horizonscan geneesmiddelen lichten wij toe op welke punten wij nog niet volledig voldoen en op welke termijn wij verwachten deze punten op te lossen. De verklaring is op 1 november 2024 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Zorginstituut Nederland.
Onderzoek naar toegankelijkheid
Vanaf oktober 2024 is het Zorginstituut alle websites en webapplicaties opnieuw gaan testen op toegankelijkheid. Het reustlaat van de deelonderzoeken laat zien in hoeverre deze website (nog niet) voldoen aan de toegankelijkheidseisen zoals vastgelegd in EN 301 549/WCAG 2.1.
Resultaten deelonderoeken
Omdat WCAG 2.2 nog geen onderdeel is van de wettelijke norm (EN 301 549) zijn we de onderzoeksscores gesplitst in twee overzichten. Hierin zijn de resultaten per principe en per niveau weergegeven.
Succescriteria waar Horizonscan geneesmiddelen niet aan voldoet
Waarneembaar
1.1.1 Niet-tekstuele content (niveau A)
1.3.1 Info en relaties (niveau A)
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (niveau A)
1.3.5 Identificeer het doel van de input (niveau AA)
1.4.1 Gebruik van kleur (niveau A)
1.4.3 Contrast (niveau AA)
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (niveau AA)
1.4.10 Reflow (niveau AA)
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (niveau AA)
Bendienbaar
2.1.1 Toestenbord (niveau A)
2.4.1 Blokken omzeilen (niveau A)
2.4.2 Paginatitel (niveau A)
2.4.3 Focus volgorde (niveau AA)
2.4.4 Linkdoel (in context) (niveau A)
2.4.6 Koppen en labels (niveau AA)
2.4.7. Focus zichtbaar (niveau AA)
2.5.3. Label in naam (niveau A)
Begrijpelijk
3.1.1 Taal van de pagina (niveau A)
3.1.2 Taal van onderdelen (niveau AA)
3.3.1 Fout identificatie (niveau A)
Robuust
4.1.2 Naam, rol, waarde (niveau A)
Maatregelen
Zorginstituut Nederland neemt de volgende maatregelen om de afwijkingen op te lossen en toegankelijkheid te verbeteren:
- We blijven ons platform doorontwikkelen voor websites en webapplicaties van Zorginstituut Nederland.
- We zorgen dat via het dashboard het overzicht van al onze websites en webapplicaties actueel is.
- We laten toegankelijkheidsonderzoeken uitvoeren voor de content en de techniek.
- We schakelen onze designers, developers, testers, redacteuren en documentbeheerders in voor het toegankelijk maken en houden van de website of webapplicatie.
- We houden rekening met de eisen voor toegankelijkheid bij de aanschaf van externe softwarepakketten.
- We richten een proces in voor het toegankelijk publiceren van nieuwe informatie.
- We richten een proces in om zelf intern periodiek op toegankelijkheid te testen.
Het Zorginstituut lost de problemen op en verwacht in 2028 te voldoen aan alle 56 WCAG 2.1, niveau A en AA succescriteria die zijn en worden onderzocht.
Voortgang
Het Zorginstituut werkt aan het oplossen van de toegankelijkheidsproblemen. Zodra een punt is opgelost, melden we dat onder het kopje ‘voortgang’.
Alternatieven
Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Neem dan contact op via ons contactformulier. We gaan dan samen met u kijken of we een goed alternatief kunnen bieden voor onderdelen die nog niet toegankelijk zijn door bijvoorbeeld content op aanvraag toegankelijk te maken als dat mogelijk is. Of om telefonisch uitleg te geven bij een ontoegankelijke afbeelding.
Onevenredige last
De maatregelen die zijn benoemd leiden niet tot een onevenredige last
Vragen of opmerkingen
Hebt u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via ons contactformulier.